Zespół ds. budżetu obywatelskiego w Białymstoku…

W Białymstoku od dwóch lat funkcjonuje zespół ds. budżetu obywatelskiego. Powstał, podobnie zresztą jak sam budżet obywatelski, m.in na wniosek społeczników (w tym piszącego te słowa) oraz wielu białostockich organizacji pozarządowych w ubiegłej edycji budżetu obywatelskiego.

Do głównych zadań zespołu ds. budżetu obywatelskiego należy w szczególności:

  • konsultowanie projektów zgłaszanych przez mieszkańców przed ich złożeniem do Budżetu Obywatelskiego w Białymstoku na 2017 rok;
  • weryfikacja ostateczna projektów zgłoszonych do Budżetu Obywatelskiego w Białymstoku na 2017 rok przy pomocy karty analizy projektu, w tym ocena spełniania kryterium ogólnodostępności złożonych projektów;
  • przygotowanie i przedstawienie do akceptacji Prezydentowi Miasta Białegostoku wykazu projektów rekomendowanych do głosowania mieszkańców oraz wykazu projektów odrzuconych z podaniem uzasadnienia;
  • przeprowadzenie losowania kolejności projektów na karcie do głosowania;
  • przeprowadzenie losowania w przypadku uzyskania przez dwa lub więcej projektów takiej samej liczby głosów celem ustalenia kolejności na liście wyników;
  • ustalenie i przedstawienie Prezydentowi Miasta Białegostoku informacji o wynikach głosowania w konsultacjach społecznych;
  • sporządzenie i przedstawienie Prezydentowi Miasta Białegostoku sprawozdania z przebiegu konsultacji społecznych, w tym z wyników ewaluacji;
  • udział w działaniach organizowanych w ramach kampanii informacyjno-edukacyjnej i promocyjnej konsultacji społecznych.

Kadencja obecnego Zespołu zakończyła się z dniem 30 listopada 2016 roku. Zaznaczyć i podkreślić trzeba, że udział w pracach Zespołu miał charakter społeczny i nie wiązał się z pobieraniem wynagrodzenia z tego tytułu. Podobnie zresztą było też w ubiegłorocznej edycji.

Nie chciałbym w tym momencie porównywać jakości pracy zespołów z 2015 i 2016 roku. Dość wspomnieć,  że zespół który półtora miesiąca temu zakończył swoje, jakościowo na minus różnił się od zespołu z 2015 roku.

Braki w kworum…

Po przejrzeniu protokołów z posiedzeń zespołu ds. budżetu obywatelskiego obradującego w 2016 można zauważyć, że zdarzyły się przypadki braku kworum (W poprzednim zespole nie miało to miejsca). Nie bez powodu przytoczyłem wyżej zakres obowiązków członków zespołu oraz to, że była to praca społeczna. Jak widać, nie wszyscy w związku z tym udźwignęli materię zadania jakiego się podjęli zgłaszając się do prac w zespole. Chciałbym zauważyć i przy okazji pochwalić sumienność urzędników delegowanych do pracy w zespole. Braki w zaangażowaniu widać niestety (nad czym bardzo ubolewam) po stronie społecznej.

Zespół ds. budżetu obywatelskiego – posiedzenie 8 listopada 2015. Brak kworum.

Zespół ds. budżetu obywatelskiego – posiedzenie 17 listopada 2015. Brak kworum.

Zauważmy, że prace Zespołu zgodnie z prawem miały zakończyć się do końca listopada 2016, a na dwóch z ostatnich posiedzeń nie było nawet kworum. Niezwykle smucącym jak wspomniałem wyżej jest fakt, że brak kworum jest wynikiem absencji przedstawicieli strony pozarządowej. Otwartym na komentarze pozostawiam pytanie, w jakim celu ktoś zgłaszał swój akces do zespołu ds. budżetu obywatelskiego, tylko po to, żeby w na finiszu prac nie przychodzić na posiedzenia.

Projekty miękkie muszą zostać

Zespół ds. budżetu obywatelskiego przygotował, oczywiście zgodnie z prawem, sprawozdanie i rekomendacje dla przyszłej edycji BO. Przy okazji mam nadzieję, że do kolejnej edycji dojdzie. Poniżej rekomendacje:

  • Stworzenie jasno określonych ram projektów miękkich (elementów, które mogą się znaleźć w projekcie oraz takich, które nie powinny się w nim znaleźć) oraz podjęcie próby wyceny składników takich projektów, na podstawie dotychczas składanych wniosków.
  • Ograniczenie środków Budżetu Obywatelskiego przeznaczonych na projekty miękkie.
  • Utrzymanie ograniczania kwotowego „projektów twardych”.
  • Obligatoryjne włączenie Departamentu Architektury do wykazu departamentów oceniających projekty.
  • Włączenie do oceny projektów departamentu/jednostki, która w przyszłości może zarządzać projektem, w celu lepszego oszacowania kosztów eksploatacji.
  • Zwiększenie wartości „twardych projektów” osiedlowych do kwoty 450 tyś. zł.
  • Dokładniejszy opis projektów oraz bardziej szczegółowy kosztorys.

Ogólnie widać tendencje do „wygaszania” projektów miękkich. Czyli dokładnie tak jak to było w latach poprzednich, większość energii skierowane zostanie w projekty „twarde”. Już wiele lat temu gro znakomitych osób zaangażowanych w temat budżetu obywatelskiego wskazywało, że projekty miękkie to nierozłączna część składowa istoty BO. Przyznam, że kompletnie zadziwiający był wniosek jednego z członków obecnego zespołu ds. budżetu obywatelskiego. Padła propozycja przegłosowania całkowitego usunięcia z BO projektów miękkich! Poniżej zrzuty z protokołu zebrania zespołu ds. BO z 28 listopada 2016.

reksc-2

Zespół ds. budżetu obywatelskiego. Zrzutu z protokołu z posiedzenie z 28 listopada 2016.

Na całe szczęście utrzymała się lekka przewaga zwolenników utrzymania projektów miękkich i znalazły się one w rekomendacjach na przyszły rok. Niemniej jednak wnioski o usunięcie projektów miękkich nie służą sprawie genialnego, obywatelskiego i społecznego projektu jakim jest Budżet Obywatelski dla Białegostoku. Podobnie jak działalność niektórych członków zespołu budżetu obywatelskiego, którzy jak się okazało w ogóle nie powinni się tam znaleźć.

Wierzę, że przyszła uchwała o budżecie obywatelskim dla Białegostoku oraz skład zespołu ds. BO będą jakościowo dużo lepsze niż ubiegłoroczne. Do czego z wielką chęcią i zaangażowaniem mam zamiar się przyczynić.

Radek Puśko

Trackbacks & Pings

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *